zaterdag 28 januari 2012

Afwerking (schuren en lakken).

Voor de afwerking van EDEN heb ik gekozen voor het gebruik van lak op nitrocellulose basis. Hoewel er tegenwoordig steeds meer alternatieve producten op de markt komen, geloof ik de mensen die zeggen dat nitrocellulose lak voor een staalsnarige gitaar nog steeds onovertroffen is.
Het lakproces is goed gelukt en op de laatste foto is het resultaat te zien.

Op basis van mijn eerdere ervaringen omtrent de (on)mogelijkheden, de kosten, mogelijkheden om dit thuis te doen en de klankeigenschappen, heb ik voor EDEN de volgende methode toegepast. Hier is het recept:
  • Schuren met steeds fijner schuurpapier tot korrel 1000. Tussen het schuren steeds met water bevochtigen. Dit geeft een super gladde oppervlakte. Er wordt negatief gedacht over het fijner schuren dan korrel 320, omdat de lak minder grip zou hebben op heel glad hout. Ik ben ervan overtuigd dat dit kan opgaan voor een lekkere zware laklaag, zoals dat voor komt bij fabrieksgitaren, maar ik breng slechts een uiterst dunne laag (half mat) aan, en schuren en polijsten aan het eind van het lakproces is dan niet echt mogelijk. Toch wil ook ik een glad resultaat. Overigens, hoe dunner de laag, hoe beter de klank van het hout kan uitkomen.
  • Afplakken van die delen waarop geen lak mag komen (fretboard, klankgaten, sleuf voor het kambeen).
  • Gronden met een doekje met nitrocellulose grondlak. Twee uur drogen.
  • Zeer licht schuren, korrel 400 en ontstoffen met een 'tack cloth', een speciaal kleverig doekje.
  • Werkplaats voorzien van plastic beschermfolie - raam open - licht uit (lak spuiten dus overdags) en geen GSM op zak (in verband  met ontploffingsgevaar).
  • Een dunne laag glanslak spuiten. Twee uur drogen.
  • Zeer licht schuren, korrel 400 en ontstoffen met een tack cloth.
  • Een dunne laag glanslak spuiten. Twee uur drogen.
  • Zeer licht schuren, korrel 400 en ontstoffen met een tack cloth.
  • Een dunne laag half matte lak spuiten. Twee uur drogen.
  • Zeer licht schuren, korrel 400 en ontstoffen met een tack cloth.
  • Een dunne laag half matte lak spuiten. Twee uur drogen.
  • Hier en daar een putje vullen met een druppeltje lak. Nacht drogen.
  • Licht schuren, korrel 400 en ontstoffen met een tack cloth.
  • Laatste zeer dunne laag half matte lak spuiten. Twee weken drogen.
Lak is o.a te koop bij Vox Humana (http://www.voxhumana.nl/).

Ik wil de lak eerst laten uitharden, voordat de bouw verder gaat. Dit betekent dat er twee weken lang geen nieuwe post komt. Nieuwe activiteiten dus na 13 februari.

Volgt: de brug (na 13 februari).







2 opmerkingen:

  1. Wat een proces, dat lakken.. En: ontploffingsgevaar? Dat snap ik niet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij het verspuiten van de lak kunnen er veel opgedroogde brandbare druppeltjes in de lucht blijven hangen. Die zouden een stofexplosie kunnen veroorzaken bij een te hoge concentratie. Luchten dus.

    BeantwoordenVerwijderen