Het zijklankgat is klaar. Het duurde een paar dagen omdat ik alles eerst wilde uitproberen. Het klankgat heeft een ovale vorm met daarin twee letters van parelmoer: de alfa en de omega. Op de foto's is te zien hoe het is gemaakt.
In het gat en de letters loopt een blauw randje, dat door de uiteindelijke lak heel diep gaat kleuren.
De lettercombinatie bestaat uit twee tegen elkaar gelijmde plaatjes wit parelmoer. Deze zijn op twee haaks ten opzichte van elkaar liggende dunne plaatjes Esdoorn en een blauw plaatje hout geplakt. De naad tussen de twee parelmoeren plaatjes is helaas niet helemaal onzichtbaar. Ik hoop dat de lak op de gitaar uiteindelijk de lichtbreking in de naad nog wat zal wegnemen.
Aan de binnenkant van de kast is een verstevigingplaatje geplakt. Met behulp van de buigmachine heb ik deze plaat de kromming van de zijkant gegeven, zodat er bij het lijmen geen spanning in het hout kon optreden.
volgt: verstevigingribben aan de binnenzijde van de zijkant.
Dit is voor het eerst van mijn leven dat ik een klankgat aan de zijkant van een gitaar zie.
BeantwoordenVerwijderenWhy?
Normaliter projecteert de gitaar haar geluid naar voren, waar het publiek zit. De gitarist zelf hoort het ook wel, maar met een extra gat in de bovenzijkant gaat dit nog wat beter. Vooral handig voor vocalisten die zichzelf op de gitaar in een kleine akoestische setting begeleiden.
BeantwoordenVerwijderenEr zijn inmiddels al heel wat handbouwers die dit toepassen. In fabrieksgitaren heb ik er evenwel ook nog nooit een gezien.